Järntabletter – Säkra tillgången på järn

Järn i kost

Jag har under sommaren gått ner 8 kilo i vikt och hade tänkt fortsätta med min diet och mer hälsosamma livsstil under hösten men jag kom av mig och la på mig på 2 kilo igen vilket är okej.

Hur som helst behövde jag nog ändå ta en paus och ställa om med nya värderingar och tankar kring kost och hälsa. Jag har kört en ganska hård och stram diet med mat som inte varierar så kraftigt som man den antagligen borde.

Ett problem som uppstod var att jag började inse att jag kanske inte får i mig tillräckligt med näringsämnen och järn som är livsnödvändigt tycks ha varit en bristvara för mig.

En stor anledning till att jag nog var på gränsen av att få järnbrist är en kombination av mat som inte är så rikt på järn och att jag är en kvinna vilket ställer högre krav på att man får i sig järn då man varje månad tappar blod (och järn).

Egentligen ska det inte vara så svårt att få i sig järn och äter man normal kost så brukar det inte vara något problem oavsett vilket kön man är men går man ifrån det så kan det absolut bli problem.

Jag trodde först det var andra aspekter av dieten som gjorde att jag kände mig trött och hängig men efter lite konsultation och gått igenom vad jag ätit så verkar det troligast att det var en järnbrist.

Jag har blivit rekommenderad lite olika sätt att lösa detta om jag ska fortsätta på diet. Mycket av min mat jag åt var sallad och frukt. Ett effektivt sätt att gå ner i vikt men man missar också näringsämnen som finns i kött.

Jag tror jag kommer vilja göra det enkelt för mig och har bestämt mig för att kombinera min vanliga mat med en måltidsersättning vilket bidrar till mycket energi, köpa någon form av multivitamin samt se till så jag har järntabletter hemma. Tabletterna kommer jag inte ta varje dag men kanske några gånger i veckan för att se till så att jag har rätt nivåer.

Tittar man online finns det ganska många olika järntabletter att välja mellan och det är inte speciellt dyrt heller. För mig som kvinna känns det extra viktigt att hålla rätt nivåer här. Sen är detta säkert lite individuellt också och jag kanske behöver lite mer järn än andra.

Ska bli kul att jämföra hur jag mår men jag tror i och med andra korrigeringar så kommer det gå mycket bättre denna gång. Jag har tänkt köra 6 veckors perioder och sedan äta mer ”normal” kost i 2 veckor vilket också ger en period för kroppen att återhämta sig.

Kan vara värt att nämna att jag har lite kött i min sallad också men det är inte några extrema mängder. Ofta kyckling eller lite tonfisk.

Det finns en del olika råvaror med högt järninnehåll som kan massa mig med om man tittar i denna lista.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *